پیش بینی ابتلا به دیابت نوع 2 بر اساس مقاومت به انسولین

14 ژوئیه 2017- در یک بازنگری جدید بر مقالات منتشر شده، اهمیت میزان کلسترول به عنوان عاملی برای پیش بینی ابتلا فرد به دیابت نوع 2 و بیماریهای  قلبی عروقی به چالش کشیده شد، در این بررسی جدید، مقاومت به انسولین به عنوان مهمترین عامل پیش بینی کننده ی ابتلا به این بیماریها مطرح گردید.

نتایج این ارزیابی در مجله‌ی Pharmaceutical منتشرشده است، در این مقاله همچنین ارزش داروهای کاهنده‌ی کلسترول یعنی "استاتین‌ها" مورد سوال قرارگرفت و اعلام شد که در بیان مزایای این گروه از داروها بشدت اغراق شده است.

 دکتر Demasi، دکتر Lustig و دکتر Malhotra، تعدادی از مطالعاتی که بیانگر عدم موفقیت استاتین‌ها در بهبود نتایج سلامت بود را بررسی کرده و می‌گویند: صنایع داروسازی قطعاً در بدست آوردن سودهای کلان موفق بوده‌اند اما بیماران به مزایای مورد انتظار دست نیافته اند.

با توجه به این که مصرف استاتین‌ها که هدف آنها حفاظت از قلب و عروق است، موجب مستعد شدن ابتلا یک نفر از هر 50 نفر به دیابت نوع 2 می‌شوند و از آنجائیکه  عوارض جانبی مصرف این داروها در 29 درصد از مصرف کنندگان مشاهده می‌گردد، قطع  مصرف استاتین‌ها ممکن است باعث نجات جان افراد بیشتر و بهبود کیفیت زندگی آنها نسبت به مصرف این گروه از داروها گردد.

 محققان همچنین خواستار تغییر تفکر درباره‌ی چاقی و نقش کالری در بروز چاقی شدند، آنها معتقدند به جای فکر در مورد میزان کالری مصرفی باید بر منابع کالری تمرکز نمود.

 تفکر غالب در مورد کالری به طور ذاتی سبب مخالفت با رژیم‌های غذایی پرچرب شده است، حال آنکه تحقیقات نشان می‌دهد چربیهای سالم از افراد در برابر چاقی و بیماریهای مرتبط با سندرم متابولیک محافظت می‌کنند. تحقیقات اخیر از جایگزینی رژیم‌های حاوی نشاسته و قند تصفیه شده با رژیمهای حاوی چربیهای سالم حمایت می‌کند زیرا قندها و نشاسته‌ بوضوح مضر بوده و موجب افزایش وزن می گردند.

محققان می‌گویند: تغییر این پیام می‌تواند توجه بیشتری را به علل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی یعنی پرخوری و عدم تحرک، به جای تمرکز صرف بر روی شماری کالری جلب نماید.

آنها همچنین پیشنهاد کردند که مقاومت به انسولین مهمترین پیش بینی کننده ی دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی(CVD) است، آنها می‌گویند: عامل خطری که پیوسته با CVD، دیابت نوع 2 و چاقی مرتبط می‌باشد، "مقاومت به انسولین" است که نقش اصلی و علّی را در پاتوژنز پرفشاری خون، دیس لیپیدمی، بیماری کبد چرب و دیابت نوع 2 - که در مجموع به نام"سندرم متابولیک" شناخته می‌شوند-، ایفا می کند.

 محققان می‌گویند به منظور کاهش مقاومت به انسولین بهتر است از رژیم‌هایی با مقادیر بالایی از چربی‌های سالم و بار گلایسمیک پایین (low-GL) تبعیت کنید و به طور منظم ورزش نمایید، از سوی دیگر بهتر است به جای سرازیر کردن سودهای فراوان به جیب کمپانی‌های بزرگ دارویی و ایجاد هزینه برای سیستم‌های خدمات درمانی، سیاستهای بهتری برای کاهش میزان ابتلا به دیابت نوع 2 اجرا گردد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که تنها با این روش می‌توانیم به هدف کاهش شیوع  CVD  و سایر  بیماریهای مزمن سندرم متابولیک دست یابیم.

 منبع :

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/review-highlights-insulin-resistance,-not-cholesterol,-in-predicting-type-2-diabetes-95504116.html